Rozhovor s vrchním strážníkem p. Milošem Kratěnou - Druhá část

11.12.2024

V této druhé části rozhovoru se strážníkem městské policie se dozvíte více o jeho práci, výzvách, kterým čelí, a opatřeních, která město přijímá pro zajištění bezpečnosti a pořádku. Strážník se podělí o zkušenosti s kontrolou parkování, regulací konzumace alkoholu na veřejnosti a novými technologiemi, které pomáhají řešit problémy s kamiony v centru. Přečtěte si, jakými způsoby městská policie reaguje na každodenní výzvy a jak se snaží zlepšit kvalitu života pro obyvatele města.

Autor: Vlček Břetislav

V každém zpravodaji je výčet událostí, ke kterým vyjíždíte. Co co řešíte nejčastěji?
Nejčastěji je to doprava. Ať už jde o jakékoli porušení dopravního značení, nebo drobné nehody, kolize, poškození čehokoli v souvislosti s dopravou. A to bývá časově náročné, protože některé události vyžadují více času na řešení.

Jak řešíte projíždění kamionů ulicí Komenského a přes náměstí? To je přece velký problém.
Snažíme se jít cestou moderních technologií. Můžu říci, že máme špičkovou technologii na detekci kamionů. Na jedné z kamer na Rychtě máme nainstalovanou umělou inteligenci, která umí rozpoznat délku vozidla. Pokud tam projede vozidlo delší než autobus, okamžitě se pošle hlášení na náš služební telefon městské policie. Je to novinka – máme to tady od září. Když jsem o tom mluvil se studentem z Německa, říkal, že něco podobného tam nemají. Takže po kamerové detekci délku vozidla je zasláno hlášení našim strážníkům a když nejsou zrovna zaneprázdněni něčím jiným, vyjdou ven, odstaví nákladní vozidlo, pokutují řidiče, ale hlavně ho otočí, aby nám nepoškozoval naše krásné náměstí.

Navíc máme i službu, která umožňuje ovládat semafory. Pokud naše vozidlo bude v dosahu – dejme tomu do dvou minut – tak jsme schopni na semaforech dát červenou. Kamion pak zastaví a počká na nás, my ho odstavíme a vyřešíme to. Samozřejmě, je to inteligentní technologie, ale je to také nekonečný boj, protože řidiči kamionů jsou z celé východní Evropy. Už jsme zastavili kamiony z Ruska, Estonska, Lotyšska, Polska, Ukrajiny, ale byli tu i řidiči z Kazachstánu. Občas nám tu zabrousí i Turci, kteří vozí ovoce.

Pestrá paleta
Co by nám určitě hodně pomohlo, i když je to trochu ožehavé téma, je odstranění silnice I. třídy přes náměstí v Novém Městě. Mám časté rozhovory s řidiči, a oni to většinou nemyslí špatně. Problém je v tom, že když si řidič nastaví navigaci, často zvolí možnost upřednostnit silnice vyšších tříd. Pokud si neodklikne, že na silnici I. třídy je zákaz pro nákladní vozidla, navigace ho nasměruje právě tam. Sám jsem si to vyzkoušel ve své navigaci.

Ale na značkách je přece několik upozornění, takže řidič by neměl přehlédnout, že je tam zákaz.

Ano, to je pravda, ale problém je, že řidiči těm značkám nevěnují pozornost a spoléhají se na navigaci. A to je velká chyba. Je to rovněž důvod, proč máme například tolik řidičů, kteří bourají do mostů, jako u nás v lokalitě na Osmě v Krčíně. Jen za loňský rok jsme tam měli asi pět řidičů, kteří tam do mostu nabourali. To je právě důsledek toho, že řidiči neberou v úvahu dopravní značení, ať už kvůli únavě, nebo díky jejich plnému spoléhání na navigaci. A pak přijde malér, jako třeba tady na náměstí.

A stalo se, že jste dokonce opakovaně chytli toho samého řidiče? Zde už by to nebylo jen o únavě, ale spíš o tom, že to zkouší.

Ano, stalo se, že se nám to u některých řidičů opakovalo. Nedávno jsem se díval na statistiku, a skutečně to byla rarita, ale stalo se nám to. Třeba u jednoho zahraničního řidiče jsme ho chytli dvakrát. Ale není to běžné.

Takže to občas zkouší?

Přesně tak, někteří řidiči to opravdu zkouší. A to nám dělá problémy i s některými vozidly mimo EU. V Novém Městě nad Metují máme několik společností, které mají své provozy pod náměstím. Někteří zahraniční řidiči musí ovšem do Náchoda na celní deklarant, takže nejprve projedou město správně, ale při cestě zpět již jedou centrem, protože jim navigace ukazuje cíl trasy cca za 500 metrů, tak si myslí, že v centru přímo skládají a zákazy nám porušují. Na tyto řidiče ale přísní nejsme, otočíme je a řešíme domluvou.

Jaké máme tedy možnosti, jak to řešit? Domluva, či pokuta?

U těch, co skládají zboží v Novém Městě, se snažíme domluvit. U těch tranzitních ne. Pokud někdo má nastavenou trasu, dejme tomu z Varšavy do Vídně, tak ten je jasný tranzit a tomu se pokuta dá.

Četnost zakázaných průjezdů stoupá, nebo klesá?

Záleží na tom, co se zrovna uzavírá. Pokud se nám uzavře třeba křižovatka "u Papežů", kde budou zákazové značky, a pokud budeme rekonstruovat ve Vrchovinách, tak některé kamiony, co jedou do Náchoda, prostě přijedou až na náměstí. V takovém případě budeme mít jeden kamion za hodinu. Ale jinak bych řekl, že je to celkem stabilní – maximálně 4 velké tahače za den.

Ještě bych se vrátil na chvíli k problému s parkováním. Jaký je výhled do budoucna? Je to spíše nadějné, nebo naopak?
Co se týče parkování, já bych si přál, aby občané v rezidenčních oblastech, třeba v oblasti Františku a Krčína, trochu změnili přístup. A teď opravdu nechci nikoho urazit, ale někdy je to opravdu problém – zkoušet zaparkovat na vlastním pozemku, otevřít bránu a zajet si domů. Kdyby si občané uvědomili, že tím mohou zvýšit i bezpečnost v okolí svého domu, to by bylo ideální. Rozumím, že to není jednoduché, ale myslím, že by to bylo přínosné. Nechci je nutit k nějakým represím, věřím spíše ve zdravý rozum, že to pochopí. Samozřejmě jsou oblasti, kde se bez výstavby parkovacích domů neobejdeme. Například v okolí Malecí. Doufám, že se tam jeden parkovací dům objeví, bez něj to nepůjde.

Ale zatím to asi vypadá na nějakou vzdálenější budoucnost, že?

Nemám úplně přesné informace. Vím, že se plánuje parkoviště u mateřské školky v Rašínově ulici. Na to se už těším. A samozřejmě děkuji za každé nové legální parkovací místo. V minulosti se třeba podařilo vytvořit parkoviště v Družstevní ulici, což nám pomohlo ulevit situaci. Ale pokud bude v budoucnu možnost, určitě budu podporovat výstavbu parkovacích domů.

Před několika měsíci vstoupila v platnost vyhláška o zákazu požívání alkoholu na některých ulicích. Jak se dodržuje? Nejprve ještě prosím o stručný popis této vyhlášky, protože ne každý občan je s ní seznámen.
Já jsem o tuto vyhlášku bojoval několik let a jsem strašně rád, že se ji podařilo prosadit. Musím říci, že na zastupitelstvu se nenašel nikdo, kdo by proti ní hlasoval. Všichni zastupitelé byli pro, což mě velmi potěšilo. Je to vyhláška, která je poměrně přísná a platí pro určité oblasti města. Zakazuje konzumaci alkoholických nápojů na veřejnosti. To znamená, že občan si například v Komenského ulici nemůže sednout na lavičku a vypít si pivo. Skutečně to není povoleno. Pokud někdo takto pije a my to zjistíme, nebo nám to někdo nahlásí, hlídka tam okamžitě přijede. Těmto osobám hrozí pokuta až do výše 10 000 Kč.

A to platí i pro bezdomovce, u kterých se to dá řešit ještě složitěji, ale dá se to udělat. Pokud někdo páchá přestupek, tak mu můžeme udělit pokutu. Samozřejmě výjimku mají restaurační předzahrádky, kde to není zakázané. Takže například lavička u pivnice na Rychtě, která je nyní restaurační předzahrádkou, spadá do této výjimky.

Nepřijde vám to kontraproduktivní, když se vám podařilo prosadit vyhlášku o zákazu pití alkoholu mimo jiné v Komenského ulici, a o něco později je zastupitelstvem schváleno, že na těchto místech vznikne předzahrádka na které tento zákaz neplatí?
To mi nepřijde kontraproduktivní, protože tato vyhláška se zaměřuje na problémové konzumenty alkoholu, nikoliv na slušné občany. Nechci honit člověka, který si koupí pivo a normálně ho vypije na předzahrádce restaurace. Tu letitou kulturu, kdy si člověk může dát pivo venku, jsem rozhodně nechtěl zrušit. Ale snažím se zaměřit především na ty, kteří pijí levný alkohol, často u večerek, kde si koupí nejlevnější pivo v PET lahvi nebo levné víno a pak sedí před těmito obchody a konzumují. Ti bezdomovci, kteří nemají peníze na pivo v restauraci, si koupí levný alkohol v obchodě a pijí ho na veřejnosti.

Rozumím.

A s touto vyhláškou jsem opravdu spokojený. A co je zajímavé – od 1. června, kdy vyhláška začala platit, až do konce září, jsem nedostal ani jednu stížnost na alkohol. To je opravdu poprvé, co se mi to v mé funkci stalo. To je pro mě velmi pozitivní. Takže já si tu vyhlášku opravdu chválím. Máme celé centrum pokryté kamerami, takže už vlastně nejsme v důkazní nouzi. Když přijedu a vidím, že někdo konzumuje alkohol, tak je to jasné. Samozřejmě na začátku jsme museli několika nepřizpůsobivým lidem ten alkohol zabavit a rychle se to rozkřiklo. Obavy jsme měli, že problém se přesune do jiných bočních ulic, ale naštěstí se nám to zatím nepotvrdilo. Oni se totiž často přesouvají do těch vedlejších uliček, ale pak si musí pro alkohol znovu dojít do večerky, což zase znamená, že se musí vrátit mimo oblast, kde je vyhláška účinná. Takže zatím je to v pořádku, ale pokud by to bylo nutné, jsme připraveni vyhlášku i rozšířit.

V rámci vyhlášky není možné dávat výjimky, takže například nemůžeme říct, že by se konzumace alkoholu povolila při nějaké kulturní akci. Proto se tato vyhláška nevztahuje na náměstí, kde se akce konají.

Ano, například na jaře tam proběhla ochutnávka vína.

Ano, přesně tak, tam se vyhláška nevztahuje.

Moc vám děkuji, že jste se podělil o informace.